
ادعای جنجالی رئیس پیشین امنیت ملی؛ هند ظرفیت پهپادی طالبان را گسترش داده است.
احمدضیا سراج، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، در اظهاراتی جنجالی مدعی شد که هند در فراهمسازی بخشی از ظرفیتهای اولیه ساخت و توسعه پهپاد برای طالبان نقش دارد.
او گفته است که طالبان پهپادهای تجارتی را از بازارهای آزاد خریداری کرده و پس از تغییرات فنی، آنها را به ابزار حمل مواد انفجاری تبدیل میکنند. سراج تأکید کرد که گزارشهایی درباره همکاری دهلینو با طالبان در این حوزه وجود دارد، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.
وی همچنین حملات پهپادی اخیر طالبان به خاک پاکستان را «نمایشی و تبلیغاتی» خواند و گفت این حملات فاقد ارزش و تأثیر نظامی قابل توجه بوده و بیشتر برای فریب افکار عمومی و کاهش فشارهای داخلی طراحی شده است.
این در حالی است که طالبان مدعیاند اهدافی را در بلوچستان و خیبرپختونخوا هدف قرار دادهاند، اما مقامهای پاکستانی از رهگیری و سرنگونی پهپادهای طالبان خبر دادهاند.
سراج با اشاره به گسترش برنامه پهپادی طالبان هشدار داد که این گروه از سالها پیش در حال توسعه تواناییهای خود در این بخش بوده و اکنون تلاش میکند با راهاندازی مراکز مونتاژ و تولید، کمبود نیروی هوایی خود را جبران کند.
به گفته او، افزایش حملات پهپادی طالبان علیه پاکستان نشاندهنده ورود این گروه به مرحله جدیدی از رقابتهای امنیتی و نظامی در منطقه است.

