جسد یک فرمانده پیشین ارتش افغانستان با آثار شکنجه در کاپیسا پیدا شد.

جسد یک فرمانده پیشین ارتش افغانستان با آثار شکنجه در کاپیسا پیدا شد.

 

جسد یک فرمانده پیشین ارتش افغانستان با آثار شکنجه در کاپیسا پیدا شد.

منابع محلی می‌گویند حشمت‌الله، افسر پیشین اردوی ملی افغانستان و فرمانده تولی در کندک چهارم قول‌اردوی سیلاب، پس از بازداشت توسط طالبان به گونه‌ای بی‌رحمانه کشته شده است.

 به گفته منابع، او شام دوشنبه ۲۵ جوزا از منطقه عابدخیل ولسوالی جبل‌السراج بازداشت شد و پس از چند روز بی‌خبری، شامگاه گذشته جسدش در شفاخانه مرکزی ولایت کاپیسا پیدا شد.

منابع آگاه تأیید کرده‌اند که بر پیکر این نظامی پیشین آثار شدید شکنجه مشاهده شده است. تاکنون طالبان در مورد چگونگی بازداشت، وضعیت نگهداری و علت مرگ او اظهار نظری نکرده‌اند و جزئیات بیشتری از این رویداد نیز منتشر نشده است. این حادثه واکنش‌ها و نگرانی‌هایی را در میان باشندگان محل و نزدیکان قربانی برانگیخته است.

این رویداد در حالی رخ می‌دهد که رهبر طالبان پس از تسلط این گروه بر افغانستان فرمان عفو عمومی را اعلام کرده بود.

 با این حال، گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که در نزدیک به پنج سال گذشته صدها تن از نظامیان و کارمندان حکومت پیشین از سوی طالبان بازداشت، شکنجه یا کشته شده‌اند.

نهادهای حقوق بشری نیز بارها نسبت به موارد نقض حقوق بشر و عدم رعایت فرمان عفو عمومی از سوی جنگجویان طالبان ابراز نگرانی کرده‌اند.