طالبان برای مهار بحران بدخشان دست به عقب‌نشینی زدند.

طالبان برای مهار بحران بدخشان دست به عقب‌نشینی زدند.

 

طالبان برای مهار بحران بدخشان دست به عقب‌نشینی زدند.

منابع آگاه در بدخشان می‌گویند پس از آن‌که جمعه‌خان فاتح و هیئت اعزام‌شده از کابل در جریان تنش‌های اخیر این ولایت رویکردی سخت‌گیرانه و تنش‌زا در پیش گرفتند و نارضایتی‌های مردمی و اختلافات داخلی طالبان افزایش یافت، رهبری این گروه مدیریت بحران را از آنان گرفته و بار دیگر به امان‌الدین منصور و قاری فصیح‌الدین، دو مقام ارشد بدخشانی طالبان، واگذار کرده است.

 به گفته منابع، طالبان با عقب‌نشینی از مدیریت مستقیم این پرونده تلاش دارند از نفوذ چهره‌های محلی برای مهار بحران و جلوگیری از گسترش شکاف‌های داخلی استفاده کنند.

هم‌زمان، منابع محلی می‌گویند طالبان در پی افزایش اعتراض‌های مردمی و نگرانی از گسترش نارضایتی‌ها در بدخشان، بخشی از محدودیت‌های وضع‌شده بر استخراج معادن طلا در ولسوالی‌های درواز را کاهش داده‌اند.

به گفته منابع، هیئتی از ریاست معادن طالبان به این مناطق اعزام شده و به باشندگان محل اجازه داده است روند زرشویی و استخراج معادن را مانند گذشته ادامه دهند. همچنین فعالیت برخی پروژه‌های معدنی که پیش‌تر متوقف شده بود، دوباره از سر گرفته شده است.

منابع می‌گویند رهبری طالبان نگران گسترش اعتراض‌های مردمی و تعمیق اختلافات در صفوف خود در بدخشان است؛ ولایتی که در ماه‌های اخیر بارها شاهد تنش میان فرماندهان محلی و مقام‌های اعزامی این گروه بوده است.

با این حال، برخی منابع معتقدند عقب‌نشینی اخیر طالبان و کاهش محدودیت‌های معدنی می‌تواند صرفاً یک تاکتیک موقت برای آرام‌سازی اوضاع باشد.

به باور این منابع، طالبان ممکن است پس از فروکش کردن تنش‌ها، در فرصت مناسب با فرمانده جمعه و حامیان او تصفیه‌حساب کنند؛ رویکردی که به گفته آنان، پیش‌تر نیز در قبال شماری از فرماندهان تاجیک‌تبار این گروه به کار گرفته شده است.