
فایق: طالبان به جای پیشرفت، دیوارهای سانسور را بلندتر میکنند.
نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، در واکنش به ممنوعیت استفاده از تلفنهای هوشمند توسط طالبان گفت در حالی که جهان با بهرهگیری از علم، فناوری و هوش مصنوعی در مسیر پیشرفت حرکت میکند، طالبان مردم افغانستان را از ابتداییترین ابزارهای ارتباطی و دسترسی به اطلاعات محروم میسازند.
فایق روز چهارشنبه، ۲۷ جوزا، تأکید کرد که هیچ حکومتی با سانسور، سرکوب، پنهانکردن حقیقت و سلب حقوق و آزادیهای اساسی شهروندان دوام نیاورده است. او این محدودیتها را بخشی از سیاستهای گسترده طالبان برای کنترل جامعه و محدودکردن آگاهی عمومی دانست.
به گفته او، طالبان علاوه بر محدودیت دسترسی به اطلاعات، نیمی از جامعه را از حق آموزش، تحصیل و کار محروم کردهاند و آموزش علوم و مهارتهای عصری را نیز در مکاتب و مراکز آموزشی محدود یا ممنوع ساختهاند؛ اقدامی که به باور وی نقض گسترده حقوق اساسی و انسانی شهروندان افغانستان است.

