افشاگری جنجالی؛ بخشی عمده‌ای از درآمد معادن طلا بدخشان دزدی شده است.

افشاگری جنجالی؛ بخشی عمده‌ای از درآمد معادن طلا بدخشان دزدی شده است.

 

افشاگری جنجالی؛ بخشی عمده‌ای از درآمد معادن طلا بدخشان دزدی شده است.

عبدالمتین رحیم‌زی، رییس تازه‌گماشته‌شده معادن طالبان در بدخشان، از کشف فساد گسترده، حیف‌ومیل عواید و بی‌نظمی‌های گسترده در مدیریت معادن این ولایت خبر داده است.

او گفته که پس از بررسی اسناد و مدارک ریاست معادن، مشخص شده است که شماری از معادن فعال بدخشان خارج از چارچوب رسمی مدیریت می‌شده و اطلاعات دقیق درآمدها و حاصلات آن‌ها در دسترس این اداره قرار ندارد.

رحیم‌زی افزوده است که تعدادی از معادن در اسناد رسمی ریاست معادن ثبت نشده‌اند و سرنوشت بخشی از عواید حاصل از استخراج این معادن نیز نامعلوم است. اظهارات او نخستین تأیید رسمی از وجود تخلفات گسترده در بخش معادن بدخشان از سوی یک مقام طالبان به شمار می‌رود؛ ولایتی که در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی این گروه تبدیل شده است.

این افشاگری در حالی مطرح می‌شود که رحیم‌زی، یک چهره پشتون‌تبار طالبان، به جای شفیق‌الله حفیظی از طالبان بدخشانی به ریاست معادن این ولایت منصوب شده است.

شماری از ناظران این تغییر را بخشی از تلاش رهبری طالبان برای کنار زدن چهره‌های محلی از مدیریت منابع معدنی و تمرکز کنترل معادن در دست حلقات نزدیک به رهبری این گروه می‌دانند.

بازداشت شماری از اعضای طالبان بدخشانی در ماه‌های اخیر نیز گمانه‌زنی‌ها درباره جنگ قدرت و رقابت‌های درون‌گروهی بر سر ثروت عظیم معدنی بدخشان را افزایش داده است.